LEM Historische encyclopedie Venlo

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen

Wildcards kunnen het zoeken vergemakkelijken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.

Meer zoektips vindt u hier.

beacon
 
 
Inventaris
Records 1 t/m 100
Records 101 t/m 200
Records 201 t/m 300
Records 301 t/m 400
Records 401 t/m 500
Records 501 t/m 600
Records 601 t/m 700
Records 701 t/m 800
Tramlijn
LEM Historische encyclopedie Venlo
Tramlijn
Term:
Tramlijn
Beschrijving 1:
De op 26 maart 1912 geopende tramlijn Venlo-Beringe liep via Blerick. Stoomlocomotieven trokken de tram over de Antoniuslaan, Pontanusstraat, Baarloseweg en Pastoor Stassenstraat naar Overkoren in Hout-Blerick, vanwaar het verder richting Maasbree ging. De Blerickse tramhalte lag aan de Pontanusstraat, die voor Hout-Blerick in Overkoren. Aanvankelijk leek de tramlijn een succes te worden, want al in de eerste drie dagen kochten 2000 mensen een kaartje. In heel 1913 vervoerde de in 1909 gestichte N.V. Stoomtram Maatschappij Venlo-Maasbree-Helden 13.000 passagiers. De opkomst van het autobus- en vrachtvervoer deed de maatschappij echter al snel de das om. Op 1 januari 1923, nadat jarenlang rode cijfers waren behaald, nam de Limburgsche Tramweg Maatschappij de lijn over voor 500.000 gulden. De LTM had grootse plannen, ze wilde de lijn verlengen tot Meijel en vandaar aansluiten op het tramlijnnet rond Roermond en vervolgens op Belgische lijnen. Daar kwam echter vanwege slechte financiële resultaten niets van. De volgende exploitant werd vanaf 1 maart 1929 de N.V. Maas-Buurtspoorweg. Deze zorgde al in 1930 voor een verbinding tussen de lijn Venlo-Beringe en de eveneens door haar geëxploiteerde lijn Venlo-Nijmegen. Dit bood echter geen soelaas in de concurrentieslag met het bus- en vrachtautovervoer. Vandaar dat in 1932 het personenvervoer per tram, op een enkele markttram na, werd overgenomen door bussen van de Maas-Buurtspoorweg.
Beschrijving 2:
In 1939 keerde de personentram om onduidelijke redenen weer terug op het traject. Dat duurde, met wat korte onderbrekingen door oorlogshandelingen, tot 6 september 1944. Toen werden de gevaren als gevolg van beschietingen zo groot dat de tramdienst werd gestaakt. Na de oorlog keerde 'Ut striëkiëzer', zoals de tram in Blerick werd genoemd, niet meer terug. Het maakte plaats voor modernere vormen van vervoer, die door het weghalen van de rails op de wegen meer ruimte kregen. Het materieel van de tramlijn Venlo-Beringe werd door de Maas-Buurtspoorweg verkocht aan enkele trammaatschappijen in het westen van het land.
Bron:
Blerickclopedie
Records 901 t/m 1000
Records 1001 t/m 1024

Kenmerken

Categorie:
  • Zonder categorie