Uw zoekacties: Historische encyclopedie Venlo

LEM Historische encyclopedie Venlo

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen

Wildcards kunnen het zoeken vergemakkelijken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.

Meer zoektips vindt u hier.

beacon
 
 
Inventaris
Records 1 t/m 100
Records 101 t/m 200
Records 201 t/m 300
Records 301 t/m 400
Records 401 t/m 500
Records 501 t/m 600
Records 601 t/m 700
Records 701 t/m 800
Tramlijn
LEM Historische encyclopedie Venlo
Tramlijn
Term:
Tramlijn
Beschrijving 1:
De eerste railverbinding tussen Venlo en Steyl werd bereden door een paardetram, waarvoor in 1888 een concessie werd verleend aan de heer Jonkergouw. In 1898 nam August Wendehorst de lijn over. In 1910 werden de paarden vervangen door motoren en een jaar later, in april 1911, werd de tram overgedragen aan de inmiddels opgerichte Eerste Nederlandse Motortram-maatschappij Venlo-Tegelen-Steyl (directeur C. Haffmans). Na de liquidatie van de Motortram-maatschappij Venlo-Steyl begon de Maas-Buurtspoorweg in 1923 een autobusdienst Venlo-Steyl. Op 25 maart 1912 werd de tramlijn Venlo-Beringe geopend. Vanaf 1923 werd deze lijn geëxploiteerd door de Limburgsche Tramweg Maatschappij. Ook deze 21 kilometer lange spoorweg werd in 1929 overgenomen door de Maas-Buurtspoorweg, die van 1913 tot 1948 een tramlijn van Venlo naar Nijmegen exploiteerde. Vanaf 1930 kon per tram over een aaneengesloten traject van Nijmegen via Venlo naar Beringe worden gereisd. Het motortrambedrijf dat de tramdienst tussen Venlo en Steyl verzorgde werd in 1918 opgeheven. De overgang van tram naar autobus begon op dit traject in 1923. In 1930 werd ook de tramdienst tussen Venlo en Helden door een busverbinding vervangen. De stoomtram tussen Venlo en Nijmegen bleef tot aan het eind van de Tweede Wereldoorlog rijden.
Bron:
Venloclopedie
Records 901 t/m 1000
Records 1001 t/m 1024
Kenmerken
Categorie:
  • Zonder categorie
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS