LEM Historische encyclopedie Venlo

LEM
Historische encyclopedie Venlo
Inventaris

Tramlijn
LEM Historische encyclopedie Venlo
Tramlijn
Term:
Tramlijn
Beschrijving 1:
De eerste railverbinding tussen Venlo en Steyl werd bereden door een paardetram, waarvoor in 1888 een concessie werd verleend aan de heer Jonkergouw. In 1898 nam August Wendehorst de lijn over. In 1910 werden de paarden vervangen door motoren en een jaar later, in april 1911, werd de tram overgedragen aan de inmiddels opgerichte Eerste Nederlandse Motortram-maatschappij Venlo-Tegelen-Steyl (directeur C. Haffmans). Na de liquidatie van de Motortram-maatschappij Venlo-Steyl begon de Maas-Buurtspoorweg in 1923 een autobusdienst Venlo-Steyl. Op 25 maart 1912 werd de tramlijn Venlo-Beringe geopend. Vanaf 1923 werd deze lijn geëxploiteerd door de Limburgsche Tramweg Maatschappij. Ook deze 21 kilometer lange spoorweg werd in 1929 overgenomen door de Maas-Buurtspoorweg, die van 1913 tot 1948 een tramlijn van Venlo naar Nijmegen exploiteerde. Vanaf 1930 kon per tram over een aaneengesloten traject van Nijmegen via Venlo naar Beringe worden gereisd. Het motortrambedrijf dat de tramdienst tussen Venlo en Steyl verzorgde werd in 1918 opgeheven. De overgang van tram naar autobus begon op dit traject in 1923. In 1930 werd ook de tramdienst tussen Venlo en Helden door een busverbinding vervangen. De stoomtram tussen Venlo en Nijmegen bleef tot aan het eind van de Tweede Wereldoorlog rijden.
Bron:
Venloclopedie
laatste wijziging 16-12-2014
laatste wijziging 16-12-2014
1.024 beschreven archiefstukken
1 gedigitaliseerd
totaal 1 bestand
Kenmerken
Categorie:
- Zonder categorie
laatste wijziging 16-12-2014
1.024 beschreven archiefstukken
1 gedigitaliseerd
totaal 1 bestand