LEM Historische encyclopedie Venlo

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen

Wildcards kunnen het zoeken vergemakkelijken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.

Meer zoektips vindt u hier.

beacon
 
 
Inventaris
Records 1 t/m 100
Records 101 t/m 200
Records 201 t/m 300
Records 301 t/m 400
Records 401 t/m 500
Records 501 t/m 600
Records 601 t/m 700
Stadsschool, hogere
LEM Historische encyclopedie Venlo
Stadsschool, hogere
Term:
Stadsschool, hogere
Beschrijving 1:
De hogere stadsschool, bedoeld voor middelbaar onderwijs, opende begin januari 1834 haar poorten. Venlo was daarvoor enige jaren van vervolgonderwijs verstoken geweest. Tussen 1611 en 1797 verzorgde de Latijnse school deze vorm van onderwijs, tussen 1807 en 1811 de Ecole Secondaire en van 1811 tot 1817 het Stedelijke Collegie. De hogere stadsschool, die vakken als Latijn, Grieks, Engels en boekhouden op het programma had staan, was in de beginjaren zowel toegankelijk voor meisjes als jongens. In 1837 kreeg ze echter een speciale meisjesklas. Echter niet voor lang, want vanaf 1841 zaten alleen jongens op de school. Vanaf 1845 legde de school zich toe op handelsonderwijs, om beter aan de plaatselijke behoeften te kunnen voldoen. Dat werd echter geen succes. In 1848 kreeg de school daarom weer een nieuwe structuur, er werd niet meer alleen middelbaar onderwijs gegeven. Jongens die daar op voorbereid moesten worden, konden er nu ook terecht. Die opzet voldeed lange tijd. Uiteindelijk werd de hogere stadsschool in 1865 omgevormd in de 'Gemeentelijke Hogere Burgerschool', die een drie jaar durende opleiding verzorgde. Deze bleef bestaan tot 1880, toen ze op haar beurt werd omgevormd in de 'Rijks Hogere Burgerschool'. Later onstond daaruit het Stedelijk College Den Hulster.
Bron:
Venloclopedie
Records 801 t/m 900
Records 901 t/m 1000
Records 1001 t/m 1024

Kenmerken

Categorie:
  • Zonder categorie