Uw zoekacties: Historische encyclopedie Venlo

LEM Historische encyclopedie Venlo

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen

Wildcards kunnen het zoeken vergemakkelijken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.

Meer zoektips vindt u hier.

beacon
 
 
Inventaris
Records 1 t/m 100
Records 101 t/m 200
Records 201 t/m 300
Records 301 t/m 400
Records 401 t/m 500
Records 501 t/m 600
Records 601 t/m 700
Spoorwegen
LEM Historische encyclopedie Venlo
Spoorwegen
Term:
Spoorwegen
Beschrijving 1:
De aanleg van de spoorlijnen Eindhoven-Venlo, Maastricht-Venlo en de aansluiting op het Duitse spoorwegnet in de jaren zestig van de vorige eeuw gaven nieuwe impulsen aan de handels- en transportfunctie van Venlo. Het eerste spoorkaartje werd in Venlo op 21 november 1865 verkocht. Op die dag werd de lijn Maastricht-Venlo geopend en de stad daarmee opgenomen in het net van de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen. Op 1 oktober 1866 volgde de openstelling van de lijn van Venlo naar Helmond. De rails liepen over de binnenste stadswal naar het station, dat even buiten de vesting lag. De verbinding met Viersen kwam eveneens in 1866 tot stand, die met Kempen in 1868 en vanaf 1875 kon men per spoor naar Wezel. Op 1 mei 1883 kwam de lijn Venlo-Nijmegen gereed. Nadat de spoorbrug over de Maas in 1887 geschikt was gemaakt voor dubbelspoor groeide het treinverkeer in en om Venlo snel. Op 31 december 1874 opende de Köln-Mindener Bahn de lijn Venlo-Straelen, die gemakshalve aan de Keulse poort over de straatweg heen was gelegd. Tegelijk met de bouw van het nieuwe na-oorlogse station werd een begin gemaakt met de electrificatie van het spoornet. Op 31 mei 1956 reed de eerste trein over de geëlectrificeerde spoorlijn Eindhoven-Venlo.
Bron:
Venloclopedie
Records 801 t/m 900
Records 901 t/m 1000
Records 1001 t/m 1024
Kenmerken
Categorie:
  • Zonder categorie
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS