Uw zoekacties: Historische encyclopedie Venlo

LEM Historische encyclopedie Venlo

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen

Wildcards kunnen het zoeken vergemakkelijken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.

Meer zoektips vindt u hier.

beacon
 
 
Inventaris
Records 1 t/m 100
Records 101 t/m 200
Records 201 t/m 300
Records 301 t/m 400
Records 401 t/m 500
Records 501 t/m 600
Records 601 t/m 700
Smits, W.A.
LEM Historische encyclopedie Venlo
Smits, W.A.
Term:
Smits, W.A.
Beschrijving 1:
Onderwijsvernieuwer. Willem Andries Smits werd op 20 maart 1919 geboren te Ven-Zelderheide. Nadat hij op 1 december 1946 was aangesteld als leerkracht aan de Sint-Lambertusschool in Blerick, volgde op 1 april 1953 zijn benoeming tot hoofd. Tijdens de periode dat hij hoofd was, werd nieuwbouw gepleegd (1955) en de oude Lambertusschool afgebroken. Ook veranderde de naam van de school in 1959 in Titus Brandsmaschool. Wiel Smits kreeg echter vooral bekendheid als onderwijsvernieuwer. Hij introduceerde het levensonderwijs, waarin het kind centraal stond en waarin gewerkt werd met zogenoemde totaliteiten. In een totaliteit waren diverse vakken geïntegreerd. Een voor die tijd spraakmakende vernieuwing die hij doorvoerde was de invoering van het woordrapport (goed, voldoende e.d.). Cijfers waren voortaan taboe. Over zijn werkwijze schreef Smits de boeken 'Leer- en werkplan voor de basisschool' en 'Totaliteiten in de praktijk'. Daar werden duizenden exemplaren van verkocht en er waren vele scholen die de vernieuwingen van Smits en zijn leerkrachtenteam overnamen. Smits bleef hoofd van de Titus Brandsmaschool tot 1 maart 1982. Wiel Smits overleed op 20 juni 1986.
Bron:
Blerickclopedie
Records 801 t/m 900
Records 901 t/m 1000
Records 1001 t/m 1024
Kenmerken
Categorie:
  • Zonder categorie
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS