Uw zoekacties: Historische encyclopedie Venlo

LEM Historische encyclopedie Venlo

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen

Wildcards kunnen het zoeken vergemakkelijken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.

Meer zoektips vindt u hier.

beacon
 
 
Inventaris
Records 1 t/m 100
Records 101 t/m 200
Records 201 t/m 300
Records 301 t/m 400
Records 401 t/m 500
Maas-buurtspoorweg
LEM Historische encyclopedie Venlo
Maas-buurtspoorweg
Term:
Maas-buurtspoorweg
Beschrijving 1:
Tramwegmaatschappij. Van 1913 tot 1948 onderhield de N.V. Maas-Buurtspoorweg een geregelde tramwegverbinding op de rechter Maasoever tussen Venlo en Nijmegen. De tramlijn begon in Venlo op een terrein tussen de Kaldenkerkerweg en het grote spoorwegstation om van daaruit via de Keulse poort, Hamburgersingel, Goltziusstraat, Straelseweg en Veldenseweg de rijksweg richting Gennep en Nijmegen op te gaan. Op 31 mei 1913 vond de feestelijke openingsrit plaats en vanaf 2 juni 1913 reed er een regelmatige dienst. Met opening van de tramlijn Venlo-Nijmegen kwam er een einde aan het isolement van het gebied aan de rechter Maasoever. In 1929 werd de tramlijn Venlo-Beringe door de Maas-Buurtspoorweg overgenomen, waarmee het totale traject 84 kilometer lang werd. De invoering van de autobus- en de vrachtautodiensten luidde de ondergang van de Maas-Buurtspoorweg in. In de jaren dertig werd de tramdienst steeds meer door de autobus vervangen. De nog rijdende trams schakelden in dezelfde periode over van stoomtractie op diesel-elektrische aandrijving. Na 1945 breidde het wegverkeer zo snel uit, dat de aanwezigheid van de tramlijn een steeds groter bezwaar werd. Dit leidde al snel tot het besluit het trambedrijf op te heffen. In 1946 werd met de liquidatie begonnen. De N.V. Maas-Buurtspoorweg was sindsdien geen tramwegmaatschappij meer en ging als autobusonderneming door het leven. Op 1 januari 1949 fuseerde de Maas-Buurtspoorweg met de N.V. Autobusdienstonderneming Vitesse en veranderde de naam in Zuid Ooster Autobusdiensten N.V.
Bron:
Venloclopedie
Records 601 t/m 700
Records 701 t/m 800
Records 801 t/m 900
Records 901 t/m 1000
Records 1001 t/m 1024
Kenmerken
Categorie:
  • Zonder categorie
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS