LEM Historische encyclopedie Venlo

LEM
Historische encyclopedie Venlo
Inventaris

Maas-buurtspoorweg
LEM Historische encyclopedie Venlo
Maas-buurtspoorweg
Term:
Maas-buurtspoorweg
Beschrijving 1:
Tramwegmaatschappij. Van 1913 tot 1948 onderhield de N.V. Maas-Buurtspoorweg een geregelde tramwegverbinding op de rechter Maasoever tussen Venlo en Nijmegen. De tramlijn begon in Venlo op een terrein tussen de Kaldenkerkerweg en het grote spoorwegstation om van daaruit via de Keulse poort, Hamburgersingel, Goltziusstraat, Straelseweg en Veldenseweg de rijksweg richting Gennep en Nijmegen op te gaan. Op 31 mei 1913 vond de feestelijke openingsrit plaats en vanaf 2 juni 1913 reed er een regelmatige dienst. Met opening van de tramlijn Venlo-Nijmegen kwam er een einde aan het isolement van het gebied aan de rechter Maasoever. In 1929 werd de tramlijn Venlo-Beringe door de Maas-Buurtspoorweg overgenomen, waarmee het totale traject 84 kilometer lang werd. De invoering van de autobus- en de vrachtautodiensten luidde de ondergang van de Maas-Buurtspoorweg in. In de jaren dertig werd de tramdienst steeds meer door de autobus vervangen. De nog rijdende trams schakelden in dezelfde periode over van stoomtractie op diesel-elektrische aandrijving. Na 1945 breidde het wegverkeer zo snel uit, dat de aanwezigheid van de tramlijn een steeds groter bezwaar werd. Dit leidde al snel tot het besluit het trambedrijf op te heffen. In 1946 werd met de liquidatie begonnen. De N.V. Maas-Buurtspoorweg was sindsdien geen tramwegmaatschappij meer en ging als autobusonderneming door het leven. Op 1 januari 1949 fuseerde de Maas-Buurtspoorweg met de N.V. Autobusdienstonderneming Vitesse en veranderde de naam in Zuid Ooster Autobusdiensten N.V.
Bron:
Venloclopedie
laatste wijziging 16-12-2014
laatste wijziging 16-12-2014
1.024 beschreven archiefstukken
1 gedigitaliseerd
totaal 1 bestand
Kenmerken
Categorie:
- Zonder categorie
laatste wijziging 16-12-2014
1.024 beschreven archiefstukken
1 gedigitaliseerd
totaal 1 bestand