LEM Historische encyclopedie Venlo

LEM
Historische encyclopedie Venlo
Inventaris

Maasbruggen
LEM Historische encyclopedie Venlo
Maasbruggen
Term:
Maasbruggen
Beschrijving 1:
In de loop der tijd werden er diverse malen (tijdelijke) pontonbruggen over de Maas gelegd, die vooral dienden voor militaire doeleinden (zoals in 1586, 1742 ,1794, 1815, 1940 en 1945). Op 18 september 1865 kwam de eerste vaste oeververbinding tot stand. De toen gebouwde brug was in de eerste plaats voor het spoorwegverkeer bedoeld, maar bood ook aan voetgangers en later ook aan fietsers de mogelijkheid de Maas over te steken. De peilers van de spoorbrug waren zo geconstrueerd dat ze een tweede brug konden dragen. Die brug kwam er in 1886. De oude spoorbrug verschoof in noordelijke richting en deed sindsdien uitsluitend dienst als verkeersbrug. Op de zuidelijke helft van de pijlers werd een nieuwe spoorbrug aangelegd bij de brug verrees een tolhuisje waar passanten bruggeld moesten betalen. Met de opening van de verkeersbrug tussen Venlo en Blerick in 1886 kwam er een einde aan de veerdienst per trekpont van Gradus Broekmans en aan de lange wachttijden voor een gang over de Maas via de spoorbrug. De situatie van de twee direct naast elkaar gelegen bruggen bleef bestaan tot mei 1940, toen de Maasbruggen door het Nederlandse leger werden opgeblazen. Terwijl de Duitsers de eerste dagen van de bezetting een veerdienst met rubberbootjes onderhielden werd bij de Nedinsco een pontonbrug aangelegd, die de Pommernbrücke werd genoemd. Deze brug werd later naar elders verplaatst, waarna men tijdelijk weer op een veer was aangewezen dat vanaf het villapark naar de Blerickse kant voer. Later werd door de Duitsers een stalen noodbrug aangelegd op de oude pijlers van de verkeersbrug. Een brug die het doelwit vormde van vele geallieerde bombardementsvluchten.
Beschrijving 2:
Na vele mislukte geallieerde pogingen bliezen de Duitsers op de vroege morgen van 25 november 1944 zelf de Maasbrug op. 1 maart 1945 werd Venlo bevrijd en op 2 maart lag er al weer een nieuwe pontonbrug op de plaats waar voorheen de Pommernbrücke lag. Meerdere bruggen volgden. De laatste was een dromedarisachtig hoog houten bouwsel. Deze brug werd op 4 december 1947 door Sir Donald Baily officieel geopend. In september 1954 werd een begin gemaakt met de bouw van de nieuwe verkeersbrug, die op 5 april 1957 kon worden geopend. De brug werd op drie pijlers gebouwd naar een ontwerp van ir. W.J. van der Eb. De nieuwe verkeersbrug lag aan de zuidzijde. De latere spoorbrug kwam ten noorden hiervan. In 1970 werd de E3-brug, de Venlose noorderbrug, geopend, waarmee een betere verbinding tussen Antwerpen en het Roergebied tot stand kwam. In 1992 werd met de bouw van de zuiderbrug gestart. Deze brug maakt deel uit van de A73, de toekomstige snelweg tussen Boxmeer en Maasbracht.
Bron:
Venloclopedie
laatste wijziging 16-12-2014
laatste wijziging 16-12-2014
1.024 beschreven archiefstukken
1 gedigitaliseerd
totaal 1 bestand
Kenmerken
Categorie:
- Zonder categorie
laatste wijziging 16-12-2014
1.024 beschreven archiefstukken
1 gedigitaliseerd
totaal 1 bestand