LEM Historische encyclopedie Venlo

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen

Wildcards kunnen het zoeken vergemakkelijken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.

Meer zoektips vindt u hier.

beacon
 
 
Inventaris
Records 1 t/m 100
Records 101 t/m 200
Records 201 t/m 300
Records 301 t/m 400
Latijnse school
LEM Historische encyclopedie Venlo
Latijnse school
Term:
Latijnse school
Beschrijving 1:
School voor hoger onderwijs die bestond van 1611 tot 1797. De Latijnse school werd in 1611 op initiatief van de Venlose magistraat gesticht. Vóór die tijd werd aan de stadsschool ook wel Latijns onderwijs gegeven, maar het niveau daarvan was niet hoog. De stad liet speciaal voor de school aan de Grote Kerkstraat, pal tegenover de Sint Martinuskerk, een nieuw gebouw neerzetten. Eerste rector was Johannes Priestenraedt. Deze voldeed blijkbaar niet, want al in 1619 werd hem de leiding ontnomen en werd de school aan de zorgen van de Kruisheren toevertrouwd. Dat gebeurde mede op advies van Erycius Puteanus, de in Venlo geboren maar in Leuven woonachtige geleerde, die zich van afstand met de gebeurtenissen in zijn vaderstad bleef bemoeien. De lessen werden vanaf 1619 gegeven in het klooster van de Kruisheren, het Sint Nicolaasklooster. Aanvankelijk werden alleen leerlingen toegelaten die al konden lezen en schrijven, na 1629 verviel die eis. Kinderen die niet konden lezen en schrijven kregen dat eerst bijgebracht en konden vervolgens verder worden opgeleid. Ze kregen dan vakken als Grieks, Latijn, Frans, rekenen, schrijven en godsdienst en werden tot goede en nette burgers gevormd. De Latijnse school bleef tot 1797 bestaan. In dat jaar gingen de Fransen, die Venlo hadden bezet, tot opheffing van het Kruisherenklooster en de school over.
Bron:
Venloclopedie
Records 501 t/m 600
Records 601 t/m 700
Records 701 t/m 800
Records 801 t/m 900
Records 901 t/m 1000
Records 1001 t/m 1024

Kenmerken

Categorie:
  • Zonder categorie