LEM Historische encyclopedie Venlo

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen

Wildcards kunnen het zoeken vergemakkelijken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.

Meer zoektips vindt u hier.

beacon
 
 
Inventaris
Records 1 t/m 100
Records 101 t/m 200
Records 201 t/m 300
Records 301 t/m 400
Laboratoriumschool
LEM Historische encyclopedie Venlo
Laboratoriumschool
Term:
Laboratoriumschool
Beschrijving 1:
School die laboratoriumpersoneel opleidt en tot aan het begin van de jaren tachtig bekend stond als Analistenschool. De Venlose Analistenschool werd in 1953 op initiatief van medewerkers van het Sint Jozefziekenhuis opgericht. Aan het begin van de jaren vijftig bestond grote behoefte aan gekwalificeerd laboratoriumpersoneel. Voor die tijd waren dergelijke medewerkers gewoon tijdens het werk opgeleid door onder meer chemici en apothekers. Dat systeem voldeed niet meer, vandaar dat het initiatief genomen werd tot een dagopleiding. De opleiding, die bij het ziekenhuis was ondergebracht, sloeg aan en er kwamen steeds meer leerlingen. In 1963 werd de school losgekoppeld van het ziekenhuis en kwam de Stichting Analistenschool Noord-Limburg tot stand. De school kreeg in 1967 haar eerste eigen onderkomen aan de Hogeweg. Dat was al gauw te klein, zodat moest worden uitgeweken naar het Ald Weishoes (tot 1975) en de voormalige lagere school in de Oranjestraat. Aan de ruimtenood kwam definitief een einde met de ingebruikname in 1985 van een splinternieuw gebouw aan de Drie Decembersingel in Blerick. De opleiding was inmiddels gesplitst in Hoger Laboratoriumonderwijs en Middelbaar Laboratoriumonderwijs. Als gevolg van de schaalvergrotingsoperatie in het onderwijs vonden beide richtingen later apart onderdak bij andere schoolvormen. Het Hoger Laboratoriumonderwijs fuseerde in 1987 met het Instituut voor Hoger Beroeps Onderwijs en de Pedagogische Academie voor het Basisonderwijs en vormde de Hogeschool Venlo. Het Middelbaar Laboratoriumonderwijs ging in 1991 met de Middelbare Technische School en de Onderwijsgemeenschap op in het MBO-college. De opleidingen bleven echter gehuisvest in het pand aan de Drie Decembersingel. Zie: Hogeschool.
Bron:
Venloclopedie
Records 501 t/m 600
Records 601 t/m 700
Records 701 t/m 800
Records 801 t/m 900
Records 901 t/m 1000
Records 1001 t/m 1024

Kenmerken

Categorie:
  • Zonder categorie