LEM Historische encyclopedie Venlo

LEM
Historische encyclopedie Venlo
Inventaris

Laad- en losplaatsen
LEM Historische encyclopedie Venlo
Laad- en losplaatsen
Term:
Laad- en losplaatsen
Beschrijving 1:
1. Aan de oever van de Maas ter hoogte van café 'Sur Meuse' was vroeger een laad- en losplaats waar trekschuiten hun spullen losten en weer nieuwe meenamen. Gelost werden hoofdzakelijk kalk, Belgische kolen en haardas (voor de weilanden), terwijl veel groente en fruit geladen werden. Na de aanleg van de Zuid-Willemsvaart in 1828 deden veel minder schippers de Blerickse laad- en losplaats aan. In latere decennia werd de losplaats verplaats in de richting van de bruggen. 2. De Nederlandse Spoorwegen openden omstreeks 1880 in Blerick in het verlengde van de Broekstraat een laad- en losplaats. Deze overslagplaats was van belang voor de werkgelegenheid en de groei van Blerick. In 1982 werd een nieuwe losplaats bij de Horsterweg aangelegd ter vervanging van het overslagperron. De nieuwe losplaats was ook nodig in verband met de aanleg van een terminal voor de overslag van containers door het bedrijf ECT (Europe Combined Terminals). 3. De zogeheten Delta- en Tjalkkade op Groot Boller vormen een laad- en losplaats voor de ontsluiting van dit industrieterrein.
Bron:
Blerickclopedie
laatste wijziging 16-12-2014
laatste wijziging 16-12-2014
1.024 beschreven archiefstukken
1 gedigitaliseerd
totaal 1 bestand
Kenmerken
Categorie:
- Zonder categorie
laatste wijziging 16-12-2014
1.024 beschreven archiefstukken
1 gedigitaliseerd
totaal 1 bestand