LEM Historische encyclopedie Venlo

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen

Wildcards kunnen het zoeken vergemakkelijken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.

Meer zoektips vindt u hier.

beacon
 
 
Inventaris
Records 1 t/m 100
Records 101 t/m 200
Frans maas
LEM Historische encyclopedie Venlo
Frans maas
Term:
Frans maas
Beschrijving 1:
Logistieke onderneming. De kasteleinszoon Fransiscus Johannes Hubertus Maas (1863-1932) was aan het eind van de negentiende eeuw een van de vele tuinders ('uitvaarders') die met honde- en paardekarren hun produkten op de Duitse markt brachten. Twee jaar nadat de tuinders zich in 1883 in het coöperatieve Land- en Tuinbouwcasino hadden georganiseerd, werd Frans Maas belast met het vervoer naar Duitsland. Hij was de man die het vervoer en het lossen op de plaats van bestemming regelde. Maas pakte de zaken grondig aan en maakte onder meer handig gebruik van de bestaande spoorwegverbindingen. In 1890 besloot hij zijn expeditie-activiteiten duidelijk te scheiden van zijn werk als kroegbaas (hij had inmiddels het café van zijn vader overgenomen). Daarmee werd Expeditiebedrijf Frans Maas een feit. In de persoon van zijn schoonzoon Sjang Ebus kreeg Frans er in 1915 een werkkracht bij in het bedrijf. Hij regelde daarna niet meer alleen het vervoer naar de Duitse markten, maar nam de tuinders ook het transport van de veiling naar het station uit handen. Daarvoor werd paard en wagen ingezet. Toen Sjang Ebus in 1923 de onderneming overnam en ze verplaatste naar de Sloterbeekstraat in Venlo-Zuid (tot die tijd was het bedrijf vanuit het café aan de Keulsepoort gevoerd) had het gemotoriseerd transport zijn intrede gedaan. Expeditiebedrijf Frans Maas beschikte spoedig over meerdere vrachtwagens, die niet alleen de paardekarren maar ook de treinen als transportmiddel overbodig maakten. Zij konden immers de tuinbouwprodukten vanaf de veiling rechtstreeks naar de markten brengen, terwijl eerder steeds vervoer van de veiling naar het station en van het station naar de markt geregeld moest worden.
Beschrijving 2:
De vrachtwagens boden bovendien de mogelijkheid om bij andere veilingen in het land tuinbouwprodukten op te halen. Expeditiebedrijf Frans Maas benutte al die mogelijkheden en groeide zo in de periode tussen de twee wereldoorlogen uit tot een van de belangrijkste Nederlandse vervoerders van groenten en fruit. In de jaren vijftig kreeg de firma met grote veranderingen te maken. Directeur Sjang Ebus overleed in 1954 en werd opgevolgd door zijn zonen Paul en Frans. Onder hun leiding en onder invloed van landelijke tendenzen verschoof het accent van groentevervoer naar stukgoedvervoer. Stukgoedvervoer vereiste een veel betere en strakkere organisatie, reden voor Frans Maas een expeditie- en vervoersnetwerk in heel West-Europa op te zetten, met inschakeling van filialen in een groot aantal landen. Omdat het daarmee een van de eersten was, groeide het in de volgende decennia uit tot een van de toonaangevende logistieke ondernemingen in West-Europa. Een onderneming die niet alleen vervoerder was, maar zijn klanten nog tal van andere diensten aanbood, zoals goederenopslag en de verzorging en afwikkeling van alle documenten en handelingen die nodig waren om goederen de grens over te krijgen. In de jaren tachtig werd de specialistische vervoerskennis van Frans Maas steeds vaker ingehuurd door andere bedrijven en ging de firma voor deze bedrijven de totale goederenstroom verzorgen. Een van die ondernemingen was Rank Xerox in Venray. Belangrijk in de jaren tachtig was ook de verkoop van de aandelen door de gebroeders Ebus. Frans Maas was vanaf 1985 geen familiebedrijf meer. Die stap werd gevolgd door de beursgang van de onderneming in 1987.
Beschrijving 3:
In de jaren daarna ging Frans Maas niet alleen samenwerken met grote partners als de KLM, maar begaf zich bovendien op het overnamepad. Dit alles vanuit de filosofie dat er in de toekomst maar weinig echt grote expediteurs over zouden blijven. Frans Maas wilde er daar een van zijn en nam daarom onder meer grote belangen in de Franse Clement Groep en het Duitse expeditiebedrijf Amsped. Ook sloot het in 1992 een samenwerkingsovereenkomst met de Amerikaanse transportgigant Yellow Freight, waardoor de grootste stukgoedorganisatie van de wereld ontstond. Los van de Amerikaanse partner beschikte Frans Maas dat jaar over 5500 medewerkers en 180 vestigingen in 15 landen en had het een omzet van zo'n drie miljard gulden. Het éénmansbedrijf van Frans Maas was in ruim honderd jaar tijd (in 1990 werd het eeuwfeest groots gevierd) onnoemmelijk gegroeid. Die groei noopte tot vertrek uit Venlo-Zuid. Vanaf 1990 beschikt Frans Maas over een hoofdkantoor aan de Noorderpoort (vlakbij de E34) en in 1993 zal waarschijnlijk een nieuw logistiek centrum in gebruik worden genomen op Trade Port West, eveneens aan de noordkant van Venlo bij de autosnelweg gelegen.
Bron:
Venloclopedie
Records 301 t/m 400
Records 401 t/m 500
Records 501 t/m 600
Records 601 t/m 700
Records 701 t/m 800
Records 801 t/m 900
Records 901 t/m 1000
Records 1001 t/m 1024

Kenmerken

Categorie:
  • Zonder categorie